“ এবারের সংগ্রাম আমাদের মুক্তির সংগ্রাম – এবারের সংগ্রাম স্বাধীনতার সংগ্রাম ।“
জয় বাংলা
“The struggle this time is for emancipation. The struggle this time is for independence.
“Joy Bangla!”
……………………………………………………………………………
এইখানে ঠিক এই মঞ্চে দাঁড়িয়ে ১৯৭১ এর ৭ই মার্চ জন সমুদ্রের মাঝ থেকে স্বাধীনতার কবি বংগবন্ধু শেখ মুজিব তর্জনী আকাশে মিশিয়ে বজ্র কন্ঠে স্বরচিত আবৃত্তি করেছিলেন স্বাধীনতার অমর কাব্য (৭ই মার্চের ভাষন) থেকে – “ এবারের সংগ্রাম আমাদের মুক্তির সংগ্রাম – এবারের সংগ্রাম স্বাধীনতার সংগ্রাম ।“
সেদিন থেকেই মুলত বাংলাদেশ চলমান অসহযোগ আন্দোলন স্বাধীনতার চুড়ান্ত লক্ষ্য পথে দ্রুত জোরদার হতে থাকে। এরই মাঝে আলোচনার প্রহসন নাটকের অবসান ঘটিয়ে জল্লাদ ইয়াহিয়া খান আর ভুট্টোর রাতের আঁধারে পলায়ন এবং সর্বকালের সেরা মানব বিদ্ধংশী হায়েনা জেনারেল টিক্কা খানের
আগমন এবং ২৫শে মার্চের কাল রাতে তারই নেতৃত্ত্বে অপারেশন সার্চ লাইটের নামে ঘুমন্ত নিরস্ত্র বাংগালীর উপর অত্যাধুনিক মারণাস্ত্র নিয়ে ঝাঁপিয়ে পড়ে পাকিস্তানী হায়েনা সৈন্য দল । শুরু করে ইতিহাসের নৃশংস তম গনহত্যা ! অজস্র নীরিহ বাংগালীর লাশ আর পোড়ামাটির বাংলাদেশের ধ্বংশস্তুপ আর প্রতিরোধের আগ্নেয়গিরির চুড়ায় দাঁড়িয়ে মহান নেতা – স্বাধীনতার কবি বংগবন্ধু শেখ মুজিব সেই কাল রাতের দ্বিতীয় প্রহরে বাংলাদেশের স্বাধীনতা ঘোষনা করেন এবং বিজয় অর্জন না হওয়া পর্যন্ত চুড়ান্ত মুক্তিযুদ্ধ চালিয়ে যাওয়ার আহবান জানান । এর পরপরই পাকিস্তানী সামরিক জান্তা মুক্তিযুদ্ধের সর্বাধিনায়ক মহান নেতা বঙ্গবন্ধুকে বন্দী করে পাকিস্তানের কারাগারে নিয়ে যান ।
মহান নেতার মুক্তিযুদ্ধের আহবানকে আদেশ হিসেবে শিরধার্য করে এবং মাতৃভুমিকে হৃদয়ে ধারণ করে আপামর বাংগালী জনতা মুক্তিযুদ্ধের গতিকে দিনে দিনে প্রচন্ড থেকে প্রচন্ডতর করতে থাকে । দীর্ঘ নয় মাস মরন পণ যুদ্ধ করে ৩০ লক্ষ শহীদের আত্ম দান এবং তিন লক্ষ মা বোনের সভ্রম হানির বিনিময়ে এক সাগর রক্ত পেরিয়ে বীর বাংগালী চুড়ান্ত বিজয় অর্জন করে । ১৯৭১ এর ১৬ই ডিসেম্বর নৃশংস গনহত্যাকারী পাকিস্তানী সামরিক জান্তা ও তাদের এদেশীয় সহযোগী বাংগালী নামের কুলাংগার মীরজাফর রাজাকার , আলবদর ,আলশাম্স মুক্তি বাহিনীর যৌথ কমান্ডের কাছে এই পবিত্র মঞ্চেই আর্ত সমর্পণ করে । সেদিনের সেই রেসকোর্স ময়দান আজ মুক্তিযুদ্ধের ইতিহাস বিজড়িত সোহরাওয়ার্দী উদ্যান ।
১৯৭১ এর স্বাধীনতার কবি ও স্থপতি বংগবন্ধু এবং বাংগালীর বাংলাদেশের সেই ঐতিহাসিক পবিত্র মঞ্চটি আজ আকাশ ছোঁয়া স্বাধীনতা স্তম্ভ ,আর মহান মুক্তিযুদ্ধের ইতিহাস ভান্ডার সম্বলিত স্বাধীনতা যাদুঘর দ্বারা সুশোভিত সমৃদ্ধ । যাদুঘরের দেয়ালে খোদিত হয়েছে একদল শিল্পীর নান্দনিকতায় বীর বাংগালীর চিরায়ত দুর্বার আন্দোলন , সংগ্রাম ( তেভাগা আন্দোলন থেকে মহান ভাষা আন্দোলনের সিঁড়ি বেয়ে ৭১ এর মহান মুক্তিযুদ্ধের মাধ্যমে স্বাধীন বাংলাদেশের চুড়ায় অবস্থান) স্বাধিকার থেকে স্বাধীনতা অর্জনের ধারবাহিক মুরাল চিত্র । এ চিরন্তন স্বাধীনতা মঞ্চ বাংগালী প্রজন্ম থেকে প্রজন্মান্তরের জন্য প্রেরনাবাহী এক মহামূল্যবান তীর্থ স্থান । তাবৎ পৃথীবির স্বাধীনতাকামী জনতার দুর্ভেদ্য আনদোলনের অপরাজেয় ঠিকানা ।
এই মহান ঐতিহাসিক মঞ্চের অনতি দূরেই জ্বলছে শিখা চিরন্তন – অগনিত পবিত্র শহীদি আত্মার জলন্ত প্রদ্বীপ , যার মাথার উপর বিশাল আকাশের বুকে বীর দর্পে পত পত করে উড়ছে এক সাগর রক্তে ভেজা লাল সবুজ পতাকা – সংশপ্তক বাংগালীর বীরত্ব গাঁথার পুঁথি …………।।
আমরা সূর্যের বুক ছিঁড়ে ছুটে চলি দুরন্ত অশেষ
আমরা সাধারন মানুষ -অমর অজেয় বাঙ্গালী
আমরা গড়িব সোনার বাংলা – আমরাই বাংলাদেশ ।।
we are running
across the heart of timeless solar
we are the immortal hero of rebel
we are bangalee – the unrival Bangladesh
উদযাপনের বাংলাদেশ ২০২১ – মুজিববর্ষের বাংলাদেশ ২০২০- ২০২১
celebratingbangladesh 2021 : celebrating_Mujib borso 2020-21
জয় বাংলা , জয় বঙ্গবন্ধু , জয় দেশপ্রেমিক জনতা , বাংলাদেশ চিরজীবি হউক ।।
The Daily Star
Saturday, March 6, 2021
Historic 7th March today
Staff Correspondent
“My brothers, I come before you today with a heavy heart.”
And so began what would go on to become immortal words which would resonate throughout the annals of history, changing its course forever.
It was the afternoon of March 7 1971, the day when the undisputed leader of the Bangalee nation led the nation across the political Rubicon.
Clad in a white panjabi and pyjama with the characteristic black overcoat, Father of the Nation Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman stepped up to the dais at around 3:15pm. The confluence of people welcomed him with the “Joy Bangla” slogan.
Each carefully thought out word was used to sketch Mujib’s guidelines for his people to follow in the developing confrontation with the civil-military-political combine of West Pakistan.
“You know and understand everything. We tried with our lives. But the painful matter is that today, in Dhaka, Chittagong, Khulna, Rajshahi and Rangpur, the streets are dyed red with the blood of our brethrens.
“Today, the people of Bangla want freedom, the people of Bangla want to live, the people of Bangla want their rights.
“With great sadness in my heart, I look back on the past twenty three years of our history and see nothing but a history of the shedding of the blood of the Bangalee people. Ours has been a history of continual sadness, repeated bloodshed and innocent tears.”
In his own imitable and iconic oration, Mujib told a tale of exploitation as million-strong crowd hung on every word.
It was a symphony of a struggle and Bangabandhu was the conductor.
At the mammoth rally at the Race Course ground on March 7, 1971, Mujib called on the freedom-loving Bangalees to fight back against the oppressive Pakistani regime.
And so was signalled the twilight of the struggle for national self-expression and eventual liberation from colonial rule.
In this historic speech, Bangabandhu mentioned the four conditions under which he and the Awami League would attend the National Assembly meeting to be held on March 25 — the immediate lifting of martial law, the immediate withdrawal of all military personnel to their barracks, the immediate transfer of power to elected representatives of the people, and a proper inquiry into the loss of life during the conflict.
He also gave several directives for a civil disobedience movement — people should not pay taxes; government servants should take orders only from him; the secretariat, government and semi-government offices and courts in East Pakistan should observe strikes; with necessary exemptions announced from time to time, only local and inter-district telephone lines should function; railways and ports could continue to function, but their workers should not co-operate if they were used to repress the people of East Pakistan.
The speech, now included in Unesco’s Memory of the World Register as a “documentary heritage”, encompassed the history of Pakistan preceding the last 23 years.
Bangabandhu spoke in vivid details about the many ways in which the people had been denied their political and economic rights by successive Pakistan governments.
Each word was kissed by fiery passion of a people who had been denied for far too long. Mujib’s words pierced the skin of everyone in the audience, exacerbating the scars while simultenously uplifting a passion so rampant.
“If a single bullet is fired upon us henceforth, if the murder of my people does not cease, I call upon you to turn every home into a fortress against their onslaught. Use whatever you can put your hands on to confront this enemy. And for the sake of life, even if I am not around to guide or direct you, continue your movement in a ceaseless manner.”
At this point, the crowd had reached fever pitch. The excitement in the air was palpable, pricking the hairs on the hands of those presenting. Could it be? Had the time come? Would Mujib say the words the nation had longed to hear?
And so it came, without hesitation and an infectious conviction.
“The struggle this time is for emancipation. The struggle this time is for independence.
“Joy Bangla!”
# COURTESY : THE DAILY STAR
https://bimboophoto.com/
© আবদুল মালেক বাবুল এফবিপিএস ,এফবিপিএস (সন্মান)
© Abdul Malek Babul FBPS , Hon FBPS
https://bimboophoto.com/ : 01715298747
* Professional , Fine art photo artist *Teacher *Organizer
*Dream weaver * Creator & documentary expert
*National and Internationally renowned leading photo artist
* Achieved more than thirty national & international awards
including Gold , Grand & First prizes along with
exhibited photographs in home and almost every continents
around the world
*published fine art photographs in different
prestigious international and national publications
*প্রাক্তন অধ্যক্ষ , বাংলাদেশ ফটোগ্রাফিক ইনস্টিটিউট (বিপিআই)
Former Principal of Bangladesh Photographic Institute BPI
*প্রাক্তন সহসভাপতি বাংলাদেশ ফটোগ্রাফিক সোসাইটি (বিপিএস)
Former vice president of Bangladesh Photographic Society BPs
*ফেলো এবং আজীবন সদস্য বাংলাদেশ ফটোগ্রাফিক সোসাইটি (বিপিএস
Fellow and Life member of Bangladesh Photographic Society BPS
*প্রাক্তন প্রতিরক্ষা কর্মকর্তা (বেসামরিক) মেডিকেল ফটোগ্রাফি বিভাগ
আর্মড ফোর্সেস মেডিকেল সার্ভিসেস ঢাকা সেনানিবাস ,
Former defence officer (civil) medical photography division
Archives
- May 2024
- April 2024
- November 2023
- August 2023
- January 2023
- April 2022
- March 2022
- February 2022
- January 2022
- December 2021
- November 2021
- October 2021
- September 2021
- August 2021
- July 2021
- June 2021
- May 2021
- April 2021
- March 2021
- February 2021
- January 2021
- December 2020
- November 2020
- October 2020
- September 2020
- August 2020
- July 2020
- June 2020
- May 2020
- April 2020
- March 2020
- September 2015
- June 2013
- June 2011
Categories
- abstract
- agriculture
- ancient dhaka
- animal
- architectural heritage
- architecture
- bangladesh
- banglapedia
- bird
- Black & White
- blog
- candid
- celebration
- Child Labour Bangladesh
- children bangladesh
- cityscape
- climate action
- climate change
- coastal area
- Colour
- colours
- comercial photography
- communication
- conceptual
- Contrast
- COVID 19
- COVID19
- creator
- cultural heritage
- decisive moment
- deforestation
- deforstation
- dhaka 500 years
- dhaka city
- Digital
- disable people
- documentary
- Drought
- dying river
- education
- education bangladesh
- environmental photo
- environmental pollution
- exhibition & shows
- experimental
- family
- Farmer Bangladesh
- Fashion photography
- Featured
- festival
- film photography
- fine art
- Fishing
- Flags
- flower
- folks
- framing and composition
- freedom
- fun photography
- global warming
- green banking
- handicrafts bangladesh
- health
- Heritage
- historical
- Humanity
- important personality
- independence
- indigenous community
- indigenous people
- industrial
- international days
- international issues
- Islands Bangladesh
- joy of photography
- Landscape
- liberation 1971
- liberation war monument
- Lifestyle
- Lockdown
- love and empathy
- market place
- movement – slow shutter
- national days
- natural disaster
- nature and landscape
- nature environment
- nature study
- night photography
- ocean and life
- parents and kids
- people
- people and planet
- photo journalism
- photo journalism
- Photography
- photomontage
- pictorial
- poem
- poet & writer
- pollution
- portrait photography
- post box
- Poverty
- profession
- protective mask
- Reflection
- religion
- reportage
- riv
- river and life
- River Breaking
- rivers of bangladesh
- road and traffic
- rural life
- sculpture – monument
- season
- skyscape
- social problems
- space
- sports and game
- still life photography
- story telling
- street photography
- street story
- sun rising
- sun setting
- surrealistic
- tourism
- transportation
- Travel
- Uncategorized
- urban life
- village hat/market
- water and life
- wikimedia common
- wikimedia monument
- wikipedia
- wild life
- woman
- working environment
- world days
- world heritage
- world problem
- write up
Meta
- A gray cat slinks past a wooden house. There’s something a little intimidating attempting to describe.